Selamat datang semoga boleh dimanfaatkan bersama. Terima kasih atas luangan masa anda di sini :] | orang tengah melawat | Follow or Dashboard

Isnin, 17 Ogos 2015

ALLAH SUKA YANG CANTIK


Daripada Abdullah Bin Mas`ud r.a., Rasulullah SAW bersabda: “Tidak masuk syurga siapa yang ada di dalam hatinya sifat takbur walaupun hanya sebesar zarah (biji sawi).” Lalu seorang lelaki bertanya: Wahai Rasulullah! Sesungguhnya seorang lelaki suka pakaiannya bagus dan kasutnya bagus. (Yakni apakah yang demikian itu dihukumkan takbur?) Nabi menjawab: “Sesungguhnya Allah itu cantik dan Dia suka kepada yang cantik. Takbur itu menolak kebenaran dan menipu manusia.” (Riwayat Muslim)

Islam amat menggalakkan penampilan yang menarik, bersih dan kemas. Jangan selekeh hingga dipandang lekeh oleh orang lain. Semuanya melibatkan integriti dan personaliti seseorang di hadapan mata orang lain. Asalkan tiada niat untuk membanggakan diri dan tinggi diri cukuplah. Walaupun ada sedikit sudah pasti akan merosakkan lagi perbuatan kita dalam melakukan amal ibadah kepada Allah. Penampilan baik dan kemas dalam menjual perlu dilaksanakan. Tidak berbangga diri tetapi lebih memudahkan tugasan kita dalam menjual.

Kepercayaan seseorang akan lebih menyerlah jika melihat orang yang ditemuinya menjual dalam keadaan yang cukup memberikan keselesaan dalam pandangan penglihatannya. Rasa yakin diri bertambah melihatkan kekemasan yang baik dan menarik telah ditonjolkan kepadanya. Inilah yang dinamakan sebagai satu ‘First Impression’ kepada siapa pun yang melihatnya.


Kekalkan penampilan yang menarik dan disenangi oleh semua orang. Tak perlu pelik dan seksi dalam berpakaian tapi cukuplah sekadar persembahkan satu penampilan yang disenangi oleh siapa pun juga. Berbelanjalah secara berhemah dalam berpakaian tidak perlu berlebih-lebihan pula. Pulangan pasti ada kalau penampilan diri yang ditonjolkan ditunjukkan dengan ikhlas dan betul pada landasannya. Berikan yang terbaik agar setiap perlakuan kita dalam menjual mendapat tempat di hati siapa pun juga yang kita temui.