Selamat datang semoga boleh dimanfaatkan bersama. Terima kasih atas luangan masa anda di sini :] | orang tengah melawat | Follow or Dashboard

Khamis, 6 Ogos 2015

25 AYAT YANG MEMBUNUH JUALAN


Berwaspada apabila memberikan kata-kata ketika melakukan jualan. Dari bakal pembeli yang pada mulanya boleh tertarik pada kita tapi pada akhirnya terpaksa membatalkan hasratnya menerima tawaran jualan hanya di sebabkan ayat-ayat seperti berikut

1.    Mungkin produk ini tak berguna pada encik tapi di masa hadapan saya pasti encik mesti gunakan.

2.   Kenapa nak takut, saya kan ada

3.   Saya ini jujur orangnya masakan ada tawaran yang lebih baik dari yang saya tawarkan.

4.   Takkan tak faham-faham lagi....

5.   Beli sahaja Encik guna tak guna boleh fikir kemudian

6.   Harga tengah murah ini. Tawaran ini sampai mati pun encik tak akan jumpa punya

7.   Saya jamin produk ini. Tidak akan ada jaminan seperti mana yang saya berikan ini

8.   Ada nampak saya melawak ke? Memang saya serius dalam menjual

9.   Peluang datang sekali ini sahaja, nampak macam saya ni muka penipu ke?

10.       Masalah hadir Encik kena tanggunglah tak kan kami yang menjual pula

11. Nak beli buatlah cara nak beli ini tanya sahaja buat buang masa saya sahaja

12.       Dalam risalah kan dah ada bacalah jangan lah banyak tanya

13.       Masih tak faham lagi tak apa, saya berikan nombor telefon ini untuk Encik terus bertanya apa juga soalan kepada mereka. Saya jual sahaja.

14.       Pergi percaya pesaing saya buat apa. Bukannya betul tak seperti macam saya ni.

15.       Teruk produk orang lain tu, buat apa nak guna. Harga mahal tahap perkhidmatan teruk, janji tak serupa bikin masih nak percaya lagi?

16.       Sebenarnya produk yang saya jual ini lah yang paling betul paling hebat dalam pasaran. Tiada siapa boleh menandinginya.

17.       Rugi yang amat sangat kalau Encik masih degil tak mahu menerimanya.

18.       Errmmm, aaahhh rasa-rasanya produk ini paling hebat.

19.       Berapa banyak lagi diskaun yang Encik mahukan lagi????

20.      Tak mahu sudah orang lain banyak lagi hendak barangan saya ini

21.       Tunggu esaya sedang melayan panggilan telefon ini dahulu

22.      Daripada Encik tercegat kat sini tak mahu beli lebih baik Encik beredar senang orang lain yang hendak membeli saya boleh layan pula

23.      Punyalah banyak saya bagi penerangan tak kan masih tak mahu terima-terima lagi tawaran saya.

24.      Nak tunggu apa lagi ni, penat dah saya menunggu ini

25.      Alamak saya dah salah bagi penerangan, saya terangkan sekali lagi ya.

Jangan kerana percakapan kita bakal pembeli langsung tidak mahu berurusan lagi dengan kita untuk menerima tawaran yang dikemukakan. Berhatilah-hatilah dan ambil sikap yang sabar, tabah dan tenang bila berurusan dengan mereka. Berikan intonasi yang terbaik dan kawal diri kita agar apa yang kita bicarakan kepada mereka amat menyeronokkan dan memberikan keyakinan atas apa yang kita pertuturkan.



Tiada ulasan:

Catat Ulasan