Selamat datang semoga boleh dimanfaatkan bersama. Terima kasih atas luangan masa anda di sini :] | orang tengah melawat | Follow or Dashboard

Khamis, 30 Julai 2015

HARGA PENYEBABNYA?




Sememangnya harga memainkan peranan penting untuk mempengaruhi dan mendapatkan keyakinan pembeli dalam menerima tawaran. Cukup syok rasanya jika menjual harga yang ditawarkan adalah lebih rendah dari pesaing yang ada. Janji laku dan boleh jual itu sudah dikira amat baik sama sekali. Biarlah apa orang lain nak kata asalkan boleh jual dengan harga yang rendah tapi bukan komisen dan pendapatan yang rendah di peroleh sama itu memang menyeronokkan.

Terdapat beberapa faktor kenapa harga yang rendah cukup mudah dan senang untuk dijual. Di antara penyebabnya adalah kerana

1.    Mentaliti orang kebanyakan cukup gemar mencari harga yang rendah. Kadang-kadang kualiti terpaksa diabaikan hanya kerana faktor harga memainkan peranan paling penting dan utama membuat keputusan untuk menerima tawaran dan membeli.

2.   Cukup mudah berbicara untuk menjual bilamana produk yang ditawarkan adalah rendah dari pesaing. Seperti satu jalan pintas pula dalam menjual dengan meletakkan terus awal perbualan dengan harga yang rendah bagi menarik minat segera bakal pembeli untuk menerimanya.

3.   Memberi keyakinan dalam menjual bila harga produk begitu rendah dalam pasaran dan pesaing. Hilang rasa gerun, bimbang, risau dan takut bila menjual merasakan pasti laris dan mudah diterima oleh bakal pembeli boleh berlaku dan terjadi.

4.   Jimat masa dan tenaga. Tak perlu panjang berjela menerangkan ciri-ciri dan kelebihan produk. Harga penentu segala-galanya dan kemampuan mudah milik menjadi unsur utama dalam menjual.

5.   Mudah untuk menguasai pasaran dengan segera menarik lebih ramai lagi peminat untuk menerima tawaran yang dikemukakan. Dengan hanya faktor harga, penaklukan pasaran akan lebih mudah berlaku dan terjadi. Jualan berdasarkan kuantiti penerima tawaran itu lebih diutamakan.

Bila harga rendah memang menjadi tumpuan tapi bila kos semakin meningkat bermakna harga terpaksa dinaikkan pula. Di pasaran memang mampu untuk dikuasai dengan harga tapi berapa lama boleh bertahan? Bagi yang menjual jangan ingat harga yang rendah selama-lamanya boleh bertahan dengan harga yang ditawarkan. Pesaing sudah pasti tidak akan berdiam diri membiarkan harga produk kita sahaja yang menguasai pasaran. Pasti suatu hari nanti giliran mereka pula menguasai pasaran kalau kita asyik terleka dan terus terlena melakukan andaian produk kita masih diterima umum.