Selamat datang semoga boleh dimanfaatkan bersama. Terima kasih atas luangan masa anda di sini :] | orang tengah melawat | Follow or Dashboard

Rabu, 29 Julai 2015

ILHAM YANG MENJELMA



Bila selalu memikirkannya atau mahukan sesuatu sudah pasti ilham akan menjelma. Pelbagai idea, pendapat, pandangan atau tatacara untuk melakukannya hadir secara tiba-tiba mengikut apa yang difikirkan. Muhasabah sentiasa agar setiap ilham yang menjelma dan muncul tidak disia-siakan begitu sahaja.

Allah SWT berfirman bermaksud “Dan jiwa serta penyempurnaannya (penciptaannya), maka Allah mengilhamkan kepada jiwa itu (jalan) kefasiqan dan ketakwaannya.”(QS Asy-Syams : 7-8). Rasulullah SAW pernah berdoa dengan doanya “Ya Allah ilhamkanlah kepada ku kebenaran dan lindungilah aku dari keburukan jiwa ku.”(Hadis Riwayat Tarmizi).
Pergunakan sebaik mungkin ilham yang hadir dengan cara

1.    Pergunakan sebaik mungkin ilham yang boleh mendatangkan kebaikan untuk diri kita. Ilham yang baik pasti mendatangkan keuntungan dan kelebihan buat kita. Anugerah dari Allah manfaatkan sebaik yang mungkin.

2.   Pertahankan sebaik mungkin jangan disia-siakan. Mungkin hari ini masih belum boleh untuk digunakan tetapi mana kan nak tahu di masa hadapan. Simpan sebaik mungkin agar menjadi rujukan pula di masa hadapan.

3.   Bukan semua ilham itu baik dan mampu menjana kelebihan, keuntungan dan faedah yang berguna buat kita. Mana yang dirasakan tidak perlu hanya perlu abaikan sahaja. Bukan rugi apa pun asalkan kita sering berfikir tidak ada apa pun yang salah membawa kerugian

4.   Cuba jangan meniru idea dan cara orang lain melakukannya melainkan cara mereka lebih berkesan baru boleh kita amalkan bersama. Orang lain boleh berjaya takkan kita nak tercicir ke belakang pula.

5.   Teroka ilham yang diperoleh sedalam-dalamnya agar tidak sama sekali tersilap langkah bila melakukan jualan. Berhati-hati dan berwaspada sentiasa setiap apa yang dilakukan sudah pasti adalah tindakan terbaik dari kita yang melakukannya.

Kreativiti dalam jualan perlu ada demi memastikan kita penjual yang sering mendapat keyakinan dan kepercayaan mereka sering menerima dan membeli apa juga produk yang kita tawarkan. Pastikan setiap ilham yang diperoleh di catat agar sikap kita yang pelupa sering kali mengingatinya dan tidak terlepas hilang begitu sahaja. Hendak melaksanakan setiap perancangan dan strategi yang baru sebaik-baiknya lakukan istikharah dahulu mendapatkan petunjuk dari Allah sama ada perlu dan boleh untuk dilakukan ataupun tidak. Jangan persiakan tapi pergunakan dengan sebaik yang mungkin.