Selamat datang semoga boleh dimanfaatkan bersama. Terima kasih atas luangan masa anda di sini :] | orang tengah melawat | Follow or Dashboard

Selasa, 28 Julai 2015

FAKTOR YANG MEMPENGARUHI KEJAYAAN



Tiba-tiba sahaja dengan usaha yang gigih kita dapat melakukan jualan seperti mana yang dimahukan. Bukan sebab nak tunjuk terror atau hendak bermegah tapi melihatkan keyakinan dan kepercayaan pelanggan terhadap kita membuatkan semakin bersemangat untuk kita melakukannya. Demi mencapai matlamat, kepuasan dan pendapatan yang banyak maka bermulalah episod untuk mengorak langkah pergi lebih jauh lagi.

Terdapat beberapa faktor yang menyebabkan kenapa boleh berlaku perkara-perkara di luar dugaan berlaku dan terjadi di luar dari kemampuan kita memikirkannya. Mungkin faktor-faktor berikut menjadi penyebabnya antaranya adalah

1.    Desakan hidup yang sememangnya memerlukan kita wang ringgit untuk menampung kehidupan perbelanjaan sehari-hari. Bak kata pepatah Melayu kais pagi makan pagi kais petang makan petang. Begitulah umpamanya sanggup melakukan apa sahaja demi mencari sesuap rezeki dan memenuhi keperluan hidup.

2.   Minat dan kemahuan menjual mengatasi segala-galanya. Bila dah minat apa orang lain kata pun tidak diendahkan. Masuk telinga kanan keluar telinga kiri. Apa yang berlaku dan terjadi tetap melakukannya asalkan mahu dan hendak untuk terus-terusan melakukannya. Pentingnya minat dan kemahuan apabila melakukannya.

3.   Pengaruh orang yang berjaya sebagai perangsang dan merangsang pergerakan kita untuk terus menerus melakukan jualan. Istilah mengharapkan panas sampai ke petang namun hujan turun di tengah hari tidak dalam kamus kehidupannya. Semuanya diharungi atas semangat membara yang telah disuntik semangat dan kemahuan dari mereka yang berjaya atau mentor yang amat dipercayai dan diyakini.

4.   Tekanan yang berterusan disebabkan sasaran yang belum dicapai lagi yang telah kita tetapkan atau yang makan gaji ditetapkan oleh pihak pengurusan. Semuanya perlu dilakukan semaksimum yang termampu. Umpama ringan tulang berat perut untuk melakukannya sedaya upaya dari menerima tekanan yang menyebabkan jiwa dan perasaan tidak begitu tenang dan senang dibuatnya.

5.   Orang mandi berselam kita mandi bertimba. Orang lain mengaut untung yang banyak tiba-tiba untung kita sejemput sahaja. Mana boleh jadi kalau begini. Kalau orang lain boleh dapat banyak bermakna kita juga sudah pasti boleh melakukannya. Mana boleh kalah memanjang. Asalkan semangat melawan untuk berjaya sama akan cenderungkan diri kita untuk melakukannya. Berdengki melihat kejayaan orang untuk kita turut sama melakukannya tidak mengapa asalkan jangan sama sekali berdengki dan berdendam untuk menjatuhkan mereka yang berjaya pula sudahlah.

6.   Yakin dengan apa yang dilakukan. Alang-alang menyeluk pekasam biar sampai ke pangkal lengan. Inilah perlu ada dan diwujudkan dalam diri kita. Bila melakukannya kita begitu yakin akan berjaya juga melakukannya biarlah orang kata mustahil, gila dan tidak logik sama sekali.

7.   Tidak berhenti berdoa dan berdoa mengharapkan bantuan dan pertolongan dari Allah SWT setelah kita berusaha dengan bersungguh-sungguh dan bertawakal dengan Allah. Allah penentu segala-galanya. Yakin Allah sudah pasti Allah tidak akan menghampakan harapan dan kemahuan kita juga akhirnya.

Banyak cabaran dan dugaan untuk ditempuh asalkan kita mampu untuk melakukannya. Melakukan jualan memerlukan konsisten dan istiqamah dalam melakukannya. Bukan hangat-hangat tahi ayam atau bila suka melakukannya beli benci meninggalkannya pula. Bergantung pada niat asalkan kita mahu untuk melakukannya. Berikan yang terbaik agar hasil dan keputusan akhir yang kita mahukan juga sudah pasti akan menjelma juga pada akhirnya.