Selamat datang semoga boleh dimanfaatkan bersama. Terima kasih atas luangan masa anda di sini :] | orang tengah melawat | Follow or Dashboard

Khamis, 2 April 2015

GST SATU IMPAK DALAM MENJUAL


Nampaknya orang kita terlalu terganggu dengan caj cukai yang telah digazet kan oleh kerajaan. Setakat kenaikan barangan nampaknya tidaklah se kecoh kepada caj cukai yang di kenakan. Sehingga menjadi satu viral pula permain kan cukai GST yang di kenakan. Lihatlah di mana-mana media sosial segala-galanya sibuk perkatakan tentang kehadiran GST. Baik pengguna atau pembeli mahupun penjual cukup gusar dan bimbang dengan kehadiran GST yang bermula 1hb April 2015.

Inilah fenomena pada kita yang menjual perlu hadapi apa juga sebarang keadaan dan situasi yang berlaku dan terjadi. Otak kena cerdik dan peka dengan apa yang berlaku. Di waktu sebeginilah tindakan yang betul perlu ada memberikan penerangan dan presentasi kepada mereka. Jangan di kira untung dahulu tapi membina dan mencari keyakinan dan kepercayaan mereka itu yang perlu di utamakan.

Menjual bukan setakat nak bagi laris dengan apa yang di tawarkan tetapi sikap dan sifat untuk membantu mereka selesaikan masalah mereka menerusi produk yang di tawarkan perlu ada. Sememangnya sesiapapun nak membeli pasti mereka akan mencari jawapannya terlebih dahulu bukan setakat penerangan dan presentasi yang kita berikan tetapi pencarian melalui hebahan mulut kawan-kawan, pencarian di Internet dan pemahaman diri sendiri akan dilakukan terlebih dahulu.

Bersabar dan tabah dalam melakukan jualan. selagi kejujuran dan kesungguhan kita lakukan dan berikan tiada apa yang perlu di risaukan walaupun kehadiran GST ini cukup hangat di perkatakan. Kalau produk tersebut di kenakan GST nyatakan sebenar-benarnya kalau tiada GST di caj kan janganlah pula cuba mengambil kesempatan mengatakan ada pula. Patut pihak kerajaan yang dapat cukai tersebut tapi sebenarnya GST tersebut pula untuk menampung keperluan diri kita. Tidakkah itu satu penipuan namanya.

Berikan yang sebenar-benarnya. Jangan takut, jangan ambil kesempatan, jangan menipu tetapi ceritakan dan sampaikan perkara yang sebenarnya. Anggaplah mereka sebagai para juri yang menentukan segala-galanya. Selagi kita jujur dan berterus terang nak bimbang apa. Lakukan yang terbaik pasti mereka yang mahu dan tercari-cari produk kita sudah pasti akan menerima juga pada penghujungnya nanti. Lakukan seperti kebiasaan sahaja walaupun masih wujud kerisauan tentang kehadiran GST ini.