Selamat datang semoga boleh dimanfaatkan bersama. Terima kasih atas luangan masa anda di sini :] | orang tengah melawat | Follow or Dashboard

Ahad, 30 Jun 2013

Elakkan FRASA yang boleh merugikan



Apabila kita bercakap dan berkomunikasi pastikan setiap patah perkataan atau frasa yang dikemukakan jangan terlalu menyentuh emosi mereka. Frasa walaupun kadang-kadang terlalu ringkas yang kita rasakan betul tapi sebenarnya tidak (mungkin tidak kita sedari) akan menyebabkan kita akan gagal memperoleh jualan. Buang masa dan buang tenaga sahaja kalau begitu. Kena berjaga-jaga hanya disebabkan tindakan kita yang tidak sepatutnya kita lakukan. Berfikir dahulu agar setiap tindakan kita akan nampak kesempurnaannya di hadapan bakal pembeli atau pelanggan yang berada di hadapan kita.

Menurut Sean McPheat, motivator jualan mengatakan frasa-frasa yang boleh merugikan tindakan jualan kita adalah seperti ‘Bagaimana anda hari ini?’, ‘Yakinilah saya’,  ‘itu semuanya tiada masalah....’, ‘Awak sepatutnya....’,    ‘Sebenarnya....’, ‘Tetapi....’, ‘Sejujur-jujurnya ingin saya perkatakan bahawa....’ atau ‘mungkin...’. Mungkin infografik di bawah ini boleh menerangkan dengan lebih lanjut lagi.


Sumber :  http://www.mtdsalestraining.com/mtdblog/the-7-and-a-half-sales-phrases-to-avoid-at-all-costs.html?utm_source=feedburner&utm_medium=email&utm_campaign=Feed%3A+mtds+%28MTDS%29

Tiada ulasan:

Catat Ulasan