Selamat datang semoga boleh dimanfaatkan bersama. Terima kasih atas luangan masa anda di sini :] | orang tengah melawat | Follow or Dashboard

Selasa, 29 Mei 2012

Pentingnya memberikan PENGHARGAAN


Orang berbudi kita berbahasa, Orang memberi kita merasa, , itulah pepatah orang-orang Melayu kita yang masih perlu dikekalkan lagi oleh kita semua. Jangan kerana pelanggan telah menerima tawaran yang telah kita tawarkan perkataan terima kasih dan ucapan penghargaan kerana sudi berurusan dengan kita langsung kita abaikan sama sekali. Jangan jadi seperti kera sumbang yang telah mendapat hasil dari ihsan orang lain langsung ditinggalkannya begitu sahaja. Memang terkilan sungguh dibuatnya sedangkan si peminta sedekah kalau kita hulurkan sedikit sumbangan pasti ucapan terima kasih akan dihulurkan kepada kita berserta dengan senyuman manis tanda syukur alhamdulillah ke hadrat Allah SWT.

Tahukah kita kenapa penghargaan perlu diberikan kepada pelanggan? Banyak sebabnya yang perlu kita ketahui antaranya adalah disebabkan

i.                    Tanda terima kasih kita kepada pelanggan
Tindakan menghargai pelanggan amat diperlukan bagi mendapatkan kepercayaan pelanggan lagi sesudah pelanggan tersebut menerima tawaran produk kita bagi tujuan di masa hadapan pula. Selagi kita tidak hargai tindakannya menerima produk yang ditawarkan rasanya setakat ini sahajalah pelanggan akan berurusan dengan kita melainkan telah dibuktikan bahawa cara perkhidmatan yang telah kita berikan kepada beliau sememangnya memuaskan hatinya.

ii.                  Menghargai pengorbanan pelanggan ke atas kita
Amat sukar mendapatkan pelanggan yang menerima tawaran dari kita dan semestinya ia adalah merupakan satu pengorbanan dari pelanggan kita sendiri menerima tawaran di atas kesudian pelanggan tersebut melakukan keputusan bagi menerima apa yang telah kita tawarkan kepadanya. Sentiasa diingati selalu bahawa pelangga sbelum melakukan keputusan sudah pasti yang produk yang ditawarkan dapat selesaikan permasalahan dan juga produk yang diterimanya bukanlah satu penipuan terhadap dirinya pula.

iii.                Tunjukkan yang kita seorang yang cukup berhemah dan bersopan santun
Budi pekerti melambangkan keperibadian seseorang ketika berinteraksi dengan pelanggan. Menghargai orang walaupun orang yang berada di hadapan kita cukup kita membencinya amat dituntut sama sekali kita menghargainya. Bukan setakat menghargai keputusannya menerima produk kita tetapi juga kena raikan pelanggan tersebut. Raikan pelanggan di sini bukan bermakna adakan satu parti ataupun belanja makan tetapi cukup sekadar mengatakan kepada pelanggan yang kita benar-benar ikhlas mengucapkan penghargaan kita kepadanya. Ketika itu di waktu pelanggan tengah seronok menerima produk dari kita bertambah gembira rasanya kita mengucapkan penghargaan kita kepadanya dan insyaAllah sampai bila-bila pun pelanggan tersebut akan mengenang sampai bila-bila akan apa yang telah kita sampaikan kepadanya.

iv.                 Mengujudkan rasa terharu ke atas pelanggan atas perkhidmatan yang diberikan
Sesiapapun tatkala berada dalam satu situasi yang memberikan seseorang terasa sungguh terharu mendengar ucapan penghargaan kita sudah pasti beliau akan mengingati diri kita apatah lagi organisasi yang kita wakili. Hanya ucapan terima kasih sebagai satu penghargaan yang sememangnya keluar pengucapan yang ikhlas dari kita akan membuatkan pelanggan tersebut sememangnya akan cuba sedaya upaya mengekalkan diri beliau menjadi pelanggan utama dan jika di masa hadapan ada produk lain yang ingin ditawarkan maka semakin mudah untuk kita melakukan jualan lagi atau berulang kepadanya.

v.                   Dapatkan keyakinan pelanggan
Penghargaan yang baik memberikan impak yang cukup besar kepada pelanggan untuk kita tarik keyakinannya kepada kita. Biarlah sentiasa kita merendah diri dan bersikap bertolak ansur kepada pelanggan sehingga pelanggan merasakan dirinya benar-benar kita hargai kehadirannya. Bila pelanggan sudah yakin dan percaya kepada kita, tidak mustahil segala referral dan jualan berulang sudah pasti boleh kita perolehi dengan mudah dan senang sekali.

vi.                 Wujudkan budaya memberi penghargaan di kalangan tim jualan
Pergilah mana sekalipun pasti pelanggan menemui corak tugasan dan budaya yang sama yang begitu mengambil berat akan kehadiran pelanggan terhadap kita. Jenama yang dibawa ke hulu hilir oleh kita akan disambut baik oleh pelanggan apabila beliau temui walaupun ia nya adalah sebuah papan tanda di tepi jalan. Apa pun yang kita lakukan pastikan kita mempunyai budaya dan cara yang sama tidak kira di mana juga cawangan tempat kita bertugas dan menjual. Menghargai dari mencaci dan mengutuk adalah satu perbuatan yang sepatutnya kita lakukan tanpa jemu-jemu lagi

Sebagai satu tugasan bagi jangka masa yang panjang dan lama, perhubungan dengan pelanggan yang sedia ada perlu dipertahankan oleh kita supaya pelanggan yang ada tidak lari ke mana menjadi setia dan melakukan sebarang rujukan kepada kita. Sekurang-kurangnya pelanggan mengerti yang kita bukan setakat ingin melakukan jualan terhadapnya tetapi juga sedia membantu dan menolong dirinya di samping menjadi seorang konsultan kepada dirinya juga. Sesungguhnya hebahan mulut beliau kepada kenalannya dan memberikan referral kepada kita pasti akan lebih memudahkan lagi tugasan kita melakukan jualan dengan lebih hebat lagi.

Begitulah hebatnya kenapa kita perlu memberikan penghargaan kepada pelanggan-pelanggan kita. Jangan rasa menyusahkan tapi jadikan satu tabiat dan amalan sentiasa untuk berikan penghargaan kepada mereka walaupun dalam sehari mungkin terlalu banyak yang kita temui pelanggan yang berurusan dengan kita. Jangan sama sekali kita merasa berat mulut, kedekut dan sukar untuk mengeluarkan kata-kata baik tersebut tapi fikirkan untuk satu jangka masa yang panjang pelanggan tersebut sekurang-kurangnya akan setia semula kepada kita tidak lari ke mana.




Tiada ulasan:

Catat Ulasan