Selamat datang semoga boleh dimanfaatkan bersama. Terima kasih atas luangan masa anda di sini :] | orang tengah melawat | Follow or Dashboard

Rabu, 21 Mac 2012

TEKNIK F.O.R.M PEMULA BICARA


Dalam jualan, perkara ini perlu diatasi dan diperbetulkan demi menjaga kredibiliti kita sebagai seorang yang melakukan jualan dan yang menawarkan produk kepada prospek/pelanggan. Menurut Duke Brekhus yang mempelajari teknik bertanyakan soalan bagi menarik minat seseorang hanya untuk memulakan komunikasi dan perbualan daripada Ron Puryear terdapat empat tajuk atau modal untuk kita memulakan perbualan yang perlu diingati sebagai memulakan perbicaraan yang membentuk perkataan FORM yang membawa erti kepada


i.                    F – Family (Kekeluargaan)
Lagi banyak kita bertanya tentang keluarganya dengan bertanyakan tentang kedua orang tuanya, pasangannya atau bilangan anaknya mungkin kita lebih mengetahui tentang keluarganya terlebih dahulu tanpa menyentuh perkara-perkara yang lain. Yang penting pandai mengambil kesempatan dan tahu akan apa yang perlu diperkatakan kepada prospek yang berhadapan dengan kita.


ii.                  O – Occupation (Pekerjaan)
Mengetahui tentang pekerjaan dan jawatannya sekurang-kurangnya memberi satu tanda aras kepada kita sebagai satu petunjuk tentang anggaran berapa pendapatan dan perolehannya sebulan yang prospek  tersebut perolehi setiap bulan. Melalui pendidikan juga akan membuka peluang juga kepada kita mengetahui juga tentang apa pekerjaan beliau dan apa yang beliau lakukan untuk menjana pendapatan beliau.


iii.                R – Recreation (Rekreasi)
Bertanyakan apa yang beliau minat atau hobinya mungkin boleh memulakan bicara bersama prospek tersebut. Kalau kita berada di premis pejabat prospek, mata kita kena liar sedikit lihat apa yang ada diruang pejabatnya agar dapat dijadikan modal untuk memulakan perbualan bertanyakan berdasarkan apa yang kita lihat di sekelilingnya. Perlu pandai ambil kesempatan agar tahu untuk kemukakan apa yang hendak di tanyakan terlebih dahulu hanya semata-mata menarik minat prospek tersebut meneruskan perbualan.


iv.                 M – Message (Mesej)
Mungkin apa yang telah berlaku sebagai tajuk utama akhbar atau berita-berita sensasi boleh dijadikan bahan pembuka cerita seperti mala petaka banjir di Thailand, ekonomi semasa. Pembentangan belanjawan, keputusan bola sepak dan sebagai mananya yang boleh menarik minat prospek tersebut untuk bersembang dengan kita. Jangan malu dan panik kerana kebiasaannya petunjuk-petunjuk kebiasaannya hanya berada di sekeliling prospek dan kita sahaja


Menurut Duke, kalau kita menggunakan pendekatan dan teknik ini kepada soalan-soalan yang dikemukakan kepada mereka, kita pasti teruja dan mengagumi betapa hebat dan banyaknya perkara-perkara yang membolehkan kita mengetahui dan mengenali akan seseorang terutama kepada prospek yang kita temui dan berhadapan dengan kita. Lebih banyak yang kita ketahui bermakna lebih banyak kita boleh mengenali berkenaan dengan mereka.


Ingat teknik berdasarkan perkataan F.O.R.M ini sebagai satu modal dan pembuka mulut mencari idea perbualan permulaan bagi kita semua memudahkan lagi interaksi kita bersama prospek. Gunakan keadaan sekeliling yang ada bagi memudahkan lagi mendapatkan petunjuk-petunjuk segera memberi gambaran kita membentuk soalan-soalan yang perlu dikemukakan untuk prospek tersebut memberikan maklum balas dan seterusnya memudahkan lagi bagi diri kita meneruskan perbualan





Tiada ulasan:

Catat Ulasan