Selamat datang semoga boleh dimanfaatkan bersama. Terima kasih atas luangan masa anda di sini :] | orang tengah melawat | Follow or Dashboard

Rabu, 25 Januari 2012

REFERRAL - dari pelanggan dan rakan sekerja


Tindakan-tindakan mudah yang perlu kita lakukan untuk dapatkan referral dengan banyak, mudah dan senang  adalah dengan cara

i.                    Ceritakan kepada pelanggan kita
Biasakan diri kita untuk meminta kepada pelanggan kita nama-nama kawan-kawannya atau ia sememangnya mengetahui mana-mana kawannya yang memerlukan produk atau perkhidmatan kita. Malu bertanya sesat jalan, begitulah umpamanya jika kita masih enggan untuk membuka mulut kita sendiri untuk memintanya. Pelanggan kita sudah pasti lebih mengetahui kawan-kawannya yang mana memerlukan produk/perkhidmatan kita. Sentiasa ambil hatinya dan beri perhatian kepadanya, pasti ia akan tetap untuk membantu kita 

ii.                  Berikan perkhidmatan untuk memenuhi keperluan pelanggan
Lakukan yang terbaik bukan sahaja mendapatkan penutupan jualan tetapi juga perkhidmatan selepas jualan. Kenal pasti apa keperluan mereka bagi memudahkan lagi tindakan kita mengesyorkan jualan terhadap mereka. Bantu dan tunjukkan kepada mereka kegunaan dan kelebihan yang ada setiap produk kita supaya bukan setakat meningkatkan lagi kepercayaan mereka kepada kita, tetapi juga mereka merasakan amat mudah dan senang untuk berurusan dengan kita. Kita peka segala kehendak dan keperluan mereka sudah pasti mereka juga akan peka terhadap kita.
 
iii.                Rapat dan kerapkan pertemuan
Semakin banyak dan selalu dan bertemu dengan pelanggan kita walaupun dengan niat untuk menziarahi sahaja dengan berkata ‘Apa khabar’ pasti memberi impak yang cukup besar kepada mereka. Walaupun berjumpa secara berselisih di kedai-kedai ataupun di Pasaraya-pasaraya jangan lupa untuk bertanyakan perkembangan terbaru mereka. Semakin kerap kita bertemu dan menghubungi pelanggan kita, semakin mereka menghargai akan kehadiran kita kepada mereka.

iv.                 Mohon bantuan dari kakitangan yang lain
Jangan lupa kepada kakitangan kita sendiri. Tunjukkan produk/perkhidmatan kita kepada mereka supaya mereka tahu kewujudan produk/perkhidmatan yang di tawarkan. Kakitangan kita juga pasti mempunyai kenalan dan saudara mara yang pasti boleh di lakukan hebahan mulut di kalangan mereka. Sampaikan berita baik ini kepada mereka supaya mereka juga boleh membantu kita secara tidak langsung. Membentuk budaya jualan di kalangan kakitangan amatlah di tuntut dan di galakkan.

v.                   Lantik duta untuk kita
Berbaik dengan orang tiada salahnya, beritahu kepada pelanggan kita  tentang kehebatan dan kelebihan produk kita untuk mereka tolong dan bantu kita semula berdasarkan kepada perhubungan baik antara kita dan pelanggan kita. Semasa bertemu dan bersembang ajarkan kepada pelanggan-pelanggan kita info asas dan berguna untuk mereka tentang produk/perkhidmatan mereka supaya pelanggan kita lebih mudah untuk menyampaikannya pula kepada kenalannya pula. Hargai bantuan dan pertolongan mereka jika terdapat pelanggan kita memberikan prospek baru kepada kita. Ini akan mengakibatkan mereka akan sentiasa bersemangat untuk membantu kita lagi dan lagi.

vi.                 Peringatkan sentiasa
Wujudkan suasana budaya jualan di kalangan kakitangan dengan meletakkan poster-poster dan risalah tentang kebaikan dan kelebihan produk/perkhidmatan yang di tawarkan. Sentiasa kemas kini maklumat dan info akan memberikan kefahaman yang mendalam kepada mereka. Tunjukkan prestasi terkini kita kepada mereka supaya mereka lebih memahami dan mengetahui. Hantarkan e-mel yang berkaitan, maklumkan dalam mesyuarat mingguan atau bulanan, sebarkan sebarang risalah kepada mereka dan kerap kali ceritakan apa hasrat dan kemahuan kita sendiri kepada mereka supaya mereka lebih mengetahui dan meyakini kepentingan jualan pada organisasi dalam diri mereka sendiri.

vii.               Raikan kejayaan
Tunjukkan kegembiraan kita jika mendapat sebarang perkhabaran yang memberikan keuntungan dan memberikan kesan yang positif pada jualan di tempat kita. Biarkan mereka lebih mengetahui supaya mereka sentiasa tahu kepentingan melakukan jualan kepada pelanggan-pelanggan dan kenalan mereka.  Ini secara tidak langsung mereka akan menjaga tahap perkhidmatan mereka kepada pelanggan-pelanggan  sedia ada dan baru yang kita sendiri bawa masuk. Jangan fikirkan keuntungan diri sendiri sahaja tetapi jua fikirkan sekali orang lain kerana kita sebenarnya bekerja dalam satu kumpulan dan tidak sama sekali bergerak berseorangan.

Kurangkan kos operasi kita, perlihatkan kekuatan kita dengan haya mencari leads yang terbaik dan berkualiti hanya dari pelanggan dan kakitangan kita sendiri. Kemungkinan untuk mendapatkan penutupan jualan mempunyai peluang yang tinggi di jangka dalam 90% untuk mendapatkannya. Buat kerja mudah dan senang dari kita mencari leads yang mengambil masa ke tidak tentuan mendapatkan penutupan jualan yang di kehendaki atau pergi ke hulu ke hilir mendapatkan pelanggan yang baru yang kita sendiri tidak pasti prospek tersebut mahu atau tidak produk yang akan kita tawarkan nanti kepada mereka. Jangan buang masa, tenaga dan wang ringgit kita dengan begitu mudah sama sekali.  


Tiada ulasan:

Catat Ulasan