Selamat datang semoga boleh dimanfaatkan bersama. Terima kasih atas luangan masa anda di sini :] | orang tengah melawat | Follow or Dashboard

Khamis, 31 Januari 2013

PERLUKAH MEMUJUK ATAU MEMAKSA?



Kerana nak sangat mendapatkan penutupan jualan kadang-kadang terlajak pula perbuatan dan tindakan kita dalam melakukan jualan. Antara memaksa atau rayuan yang mana satu perlu difikirkan untuk dilakukan. Satu persoalan yang terpaksa kita rungkaikan agar dapat difahami dengan mendalam situasi yang bagaimana perlu kita berikan dengan sebaik yang mungkin. Jangan sama sekali anggap apa yang kita lakukan selama ini betul kerana sesuatu yang salah dan lari dari etika jualan sudah pasti lama-kelamaan akan menjadi tabiat yang buruk pula kepada kita.

Siapa yang tidak mahukan penutupan jualan. Setiap kali penawaran produk ditawarkan sudah pasti kita amat mengharapkan agar penawaran tersebut diterima dengan baiknya oleh prospek/pelanggan yang ditemui. Lagi cepat lagi bagus. Tidak membuang masa dan tenaga. Di saat itulah satu kepuasan akan menjelma apabila akhirnya penutupan jualan dapat dilakukan dengan sesempurnanya.

Kerana itu kita amat di saran untuk mengetahui dahulu apa masalah yang dihadapi untuk kita sesuaikan produk yang kita tawarkan boleh atau tidak menyelesaikan masalah yang prospek/pelanggan hadapi. Nak tahu kena perbanyakan soalan-soalan yang berkaitan dengan diri mereka apa yang mereka mahukan dan inginkan sebenarnya. Bukannya tanya suka atau tidak dulu. Bersabar untuk mendapatkan jawapan seperti mana yang kita mahukan. Nak mereka memberi maklum balas akan setiap persoalan yang kita utarakan sudah semestinya kita perlu memberikan presentasi dan penerangan yang sebaik-baiknya tentang segala manfaat dan kelebihan yang ada untuk mereka boleh pergunakan nanti produk yang ditawarkan. Di waktu inilah pengetahuan tentang produk amat diperlukan sama sekali agar setiap pertanyaan atau pun bangkangan dapat kita atasi dengan sebaik yang mungkin.

Yang pentingnya mereka amat memahami apa yang kita sampaikan dan berikan kepada mereka setelah kita ketahui amat yang mereka mahukan dan inginkan. Bila masing-masing dah faham semua proses yang meragukan dan memeningkan kepala sudah pasti akan dipermudahkan proses untuk menuju penutupan jualan. Sebenarnya tidak perlu memaksa apa tah lagi untuk merayu. Mempengaruhi dan tunjukkan manfaat dan kelebihannya secara berhemah dan bersopan agar terbuka hatinya dengan mudah untuk menerima tawaran yang di tawarkan.

Sentiasa lakukan TST (Tenang, Sabar dan Tabah) ketika melakukan jualan. Lain orang lain ragamnya jangan sama sekali di anggap sama semua orang yang kita temui. Apa juga halangan, cabaran dan dugaannya hadapi dengan sebaik yang mungkin. Kita per mudahkan seseorang sudah pasti prospek/pelanggan yang di temui akan memudahkan urusan kita pula. Semuanya bermula dengan diri kita dahulu kerana kita yang menawarkan kepada mereka dan bukannya mereka yang terhegeh-hegeh mahukan apa yang kita tawarkan kepada mereka. Jadilah seorang yang berhemah dan bersopan sentiasa agar mereka tahu betapa seriusnya kita dalam melakukan jualan terhadap mereka.


Read more >>

Rabu, 30 Januari 2013

PENGETAHUAN PRODUK PERLU DIUTAMAKAN



Tindakan yang perlu diambil dari mula sekali adalah dengan mengetahui secara mendalam tentang pengetahuan dalam produk yang akan ditawarkan kepada prospek/pelanggan. Nak menjual pengetahuan produk amat diperlukan. Kena fahami apa kelebihan, manfaat, kebaikan dan ciri-cirinya dalam produk yang akan ditawarkan. Kalau kita tidak mengambil berat akan pengetahuan produk ini sudah tentu dan semestinya kita akan mudah menjadi kelu dan kaku ketika kita melakukan jualan. Elakkan sama sekali perkara yang sepatutnya kita ambil tahu tapi pada hakikat sebenarnya kita buat sambil lewa sahaja.

Pernah kah kita terlintas di hati kita dengan soalan-soalan berikut?

ü Adakah pernah kita merasakan bahawa kita telah gagal mendapatkan penutupan jualan walhal apa yang ditawarkan kepada prospek/pelanggan semuanya telah difahami dan dikehendaki oleh mereka?

ü Penerangan kita teruk atau penyampaian pesaing yang lebih pada penerimaan mereka?

ü Terfikir kah kita kenapa jualan pesaing lebih hebat berbanding dengan kita?

ü Terlalu hebat kah produk pesaing?

ü Sudahkah kita ketahui produk kita sedalam-dalamnya?

ü Memadai kah dengan apa yang telah kita pelajari tentang pengetahuan produk selama ini?

Begitulah persoalan-persoalan yang perlu kita berikan dengan penuh rasa tanggungjawab adakah pengetahuan kita telah memadai ataupun tidak. Kena ada sikap ambil berat untuk ketahui yang kita dapat selama ini telah mencukupi ataupun tidak dalam memberikan penerangan, maklum balas semula kepada prospek/pelanggan dan mengetahui kehebatan pesaing yang berada di pasaran. Bila kita ketahui maka lebih mudah kita melakukan tugasan. Jadilah seorang konsultan yang boleh kemukakan satu solusi kepada prospek/pelanggan dari menjadi promoter yang asyik menjual bagi memastikan sasaran yang diberikan dapat diselesaikan segera. 

Apabila kita merasakan pengetahuan produk ini amat penting untuk dilaksanakan, ini bermakna tindakan kita dalam melakukan jualan sudah pasti akan memberikan impak secara automatiknya dengan mengetahui dan memahami secara mendalam tentang produk bagi membantu diri kita melakukan jualan dengan cara

i.             Dengan sendirinya akan membantu diri kita memperoleh penutupan jualan sebaik yang mungkin

ii.           Sekurang-kurangnya kita berupaya mengatasi apa yang pesaing boleh berikan dalam pasaran

iii.          Tidak mudah panik atau menggelabah hanya disebabkan bangkangan jualan terjadi

iv.          Gaya dan cara penerangan dan presentasi kita lebih baik dan memukau perhatian mereka

v.            Tidak semena-mena keyakinan diri dalam melakukan jualan akan bertambah

vi.          Terus menerus kita akan lebih memahami tentang manfaat dan kelebihan dengan lebih mendalam lagi

vii.        Fahami dan ketahui dengan mudah akan apa yang di tulis dan diperkatakan apabile berada dihadapan prospek/pelanggan

viii.       Setiap apa yang diterima dari maklum balas prospek/pelanggan mudah sangat diperoleh

ix.         Lain padang lain belalangnya. Tabiat dan penerimaan manusia sudah semestinya tidak sama dan ini akan memudahkan lagi kita melakukan jualan dengan cara

·        Olahan cara dan kaedah kita sendiri

·        Kefahaman mereka mudah kita ketahui dan fahami

·        Apa juga masalah yang timbul boleh di beri jalan penyelesaian

x.           Tidak terkilan dan mengharapkan sebarang latihan boleh diberikan tapi sebenarnya sentiasa setiap masa bersedia berada dalam keadaan yang telah dikemas kini pengetahuannya melalui pembacaan, perbincangan atau hebahan mulut sesama rakan sekerja

xi.         Bersedia dalam apa juga keadaan

xii.        Tidak pedulikan apa yang akan orang perkatakan walaupun prospek/pelanggan mahupun pesaing mengeluarkan pendapat, bantahan atau rungutan.

Banyak kelebihan dan faedahnya kalau kita dapat kuasai pengetahuan produk akan produk yang akan kita tawarkan kepada mereka. Tiada ruginya malah tidak semena-mena kita pula akan dijadikan tukang rujuk oleh orang lain pula. Sentiasa bersiap sedia mengetahui segalanya tentang produk baik dari segi kekuatan dan kelemahannya. Jangan mudah berputus asa kerana selagi kita mudah berputus asa selagi itulah pengetahuan produk akan gagal kita kecapi dengan baiknya sama sekali. Nak pandai biarlah menjadi pakar dari pandai memberi alasan yang langsung tidak boleh diterima orang lagi.



Read more >>

Selasa, 29 Januari 2013

3 Soalan yang perlu di jawab sebelum menjual



Walaupun setiap hari melakukan jualan kadang-kadang kita mungkin terlupa, terlalai dan terlajak pula dalam  melakukan tugasan yang perlu dilakukan. Kebiasaannya kerana terlalu ghairah dan cenderung melakukan jualan kita mula hilang fokus dan beri tumpuan yang sepatutnya. Memikirkan berapa banyak yang boleh kita peroleh jana pendapatan sewajarnya kita sebenarnya telah mula mengabaikan apa yang sepatutnya kita lakukan. Sememangnya perolehan pendapatan memberikan satu dorongan dan motivasi yang terbaik kepada kita yang melakukan jualan. Lagi banyak kita dapat lagi bersemangat untuk melakukannya lagi dan lagi. Bila semangat dah naik jualan semakin meningkat maka kita mula sedikit sebanyak mengabaikan apa perkara sebenarnya yang sepatutnya kita lakukan.


Jangan mudah lupa diri. Elakkan ia, itu yang sepatutnya. Fokus dalam tugasan jualan amat digalakkan tapi apa yang sebenarnya kita fokus? Sepatutnya kita kena ketahui dan perbetulkan segera kerana matlamat utama adalah untuk membantu dan menghulurkan bantuan kepada prospek/pelanggan yang ditemui hanya kerana untuk selesaikan masalah mereka menerusi produk yang di tawarkan. Bila kita bantu dan tolong orang sudah pasti Allah akan membantu kita balik akan apa yang kita idamkan dan inginkan dari apa yang di lakukan mengikut niat di dalam hati.

Oleh itu, dalam menajamkan lagi fokus dan tumpuan sebelum kita melakukan tugasan apa yang kita lakukan sebaik-baiknya setiap pagi sebelum keluar melakukan jualan, sentiasa berikan jawapan sepatutnya ke atas tiga soalan ini iaitu

i.             Kenapa mereka menerima tawaran kita?
Berfikir seolah-olah kita berada di dalam tempat dan diri prospek/pelanggan apa sebenarnya yang mereka cari untuk diri mereka boleh menerima tawaran yang ditawarkan. Adakah dengan kehadiran produk yang ditawarkan boleh menyelesaikan masalah yang mereka tanggung selama  ini. Bantuan dan pertolongan yang bagaimana boleh kita berikan dengan sebaik yang mungkin. manfaatkan 70% mendengar dari 30% memberi penerangan. Ketahui masalah mereka dari mereka ketahui masalah kita. Mereka nampak kita ada kesungguhan dan bersungguh untuk membantunya sudah pasti tawaran yang ditawarkan boleh diterima dengan sepenuh hati mereka.

ii.           Apa manfaat terbaik yang mereka terima?
Pengetahuan produk memang keutamaan utama sebelum menjual. Ketahui apa yang boleh memberikan pulangan terbaik kepada prospek/pelanggan tentang manfaat dan kelebihan yang ada. Abaikan dulu tentang ciri-ciri produk terlebih dahulu kerana ciri-ciri ini baru dimaklumkan apabila mereka telah bersetuju untuk menerimanya. Prospek/pelanggan akan mengetahui terlebih dahulu apa boleh dimanfaatkan dan memperoleh keuntungan hasil penerimaan produk yang ditawarkan. Mereka dapat melihat dan merasakan bahawa produk yang ditawarkan dapat menyelesaikan masalah mereka. Itulah yang perlu kita ketahui agar apa yang kita lakukan dalam jualan dapat dipergunakan dan dipraktikkan dengan sebaik yang mungkin.

iii.          Sudah kah kita memohon kepada Allah?
Allah berfirman maksudnya ‘Dan kepada Tuhan mu sahaja hendaklah Engkau memohon (Apa Yang Engkau gemar dan ingini)’ (Surah Asy-Syarh 94:8). Tawaran terbaik dari Allah untuk kita lakukan. Jangan lupa diri dan jangan rasa diri kita sememangnya dah terbaik tanpa bantuan dan pertolongan dari Allah. Mintalah apa yang kita mahukan dan perlukan. Jangan tunggu bila kita dah susah dalam melakukan jualan baru nak terhegeh-hegeh mohon pada Allah. Sentiasa memohon kepada Allah tidak kira apa keadaan berlaku sekalipun baik dalam keadaan senang ataupun susah. Teruskan berdoa kepada Allah tanpa putus asa sehingga nafas terakhir kita berhenti.

Inilah 3 soalan yang perlu kita fikirkan jawapannya sebelum kita mula melakukan jualan. Fahami dulu sebelum melakukan tindakan yang selari dengan perancangan yang telah kita fikirkan selama ini. Menjual jangan dianggap mudah tapi perlu dilakukan dengan penuh beretika sebaik yang boleh. Teruskan usaha dengan bersungguh agar apa yang kita lakukan selama ini diberkati oleh Allah. Per mudahkan dan jangan sama sekali disukarkan.


Read more >>

Isnin, 28 Januari 2013

ANTARA KESIAN ATAU NAK BAGI LAKU



Perasaan akan terbit dan hadir terutama bila berlakunya penutupan jualan. Antara nak bagi produk yang ditawarkan terus diterima atau membatalkan sahaja hasrat di hati hanya kerana kasihan dengan prospek/pelanggan yang ditemui. Mana satu nak di pilih? Cukup keliru. Mungkin bagi penjual yang berhati waja dan keras hati sudah pasti hendakkan produk yang ditawarkan diterima oleh prospek/pelanggan. Bagi yang lembut hatinya ini yang sukar untuk diperkatakan. Kadang-kadang emosi dan keadaan sekeliling boleh mempengaruhinya untuk produk yang boleh dijangka dapat dijual pada hakikatnya terpaksa dibatalkan pula begitu sahaja bukan dari prospek/pelanggan tapi dari diri kita sendiri pula.

Percayalah, kalau macam ini kita lakukan kepada prospek/pelanggan walaupun sahabat handai atau saudara mara yang rapat dengan kita sudah pasti sampai kiamat pun kita tidak boleh melakukannya. Sikap yakin diri langsung tiada hanya disebabkan rasa kasihan dan simpati yang begitu menebal dalam diri kita. Kena lakukan sesuatu untuk pulihkan keadaan selamatkan apa yang sepatutnya agar jualan dapat diteruskan semula. 

Antara langkah-langkah yang perlu dilakukan supaya kekeliruan ini dapat di atasi adalah dengan

i.             Perbetulkan niat kita
Kena fikirkan apa tujuan kita melakukan jualan. Kena tolong dan bantu seramai yang termampu untuk selesaikan masalah mereka menerusi penggunaan produk kita. Lagi ramai kita bantu dan tolong bukan pahala sahaja kita dapat tetapi pendapatan pun boleh bertambah dan berkat hanya kerana kita menolong dan membantu orang. Kerana itu niat kena betul dan diperbetulkan.

ii.           Fikirkan tujuan utama kita
Selagi kita menjual masalah mereka adalah peluang kita menawarkan produk yang bersesuaian dengan masalah mereka untuk diselesaikan. Kasihan kepada mereka kerana tidak menggunakan produk yang ditawarkan untuk selesaikan masalah mereka bukannya kasihan kepada mereka kerana rasa takut dan bimbing di hati kita mereka tidak gunakan produk kita. Kena perbetulkan segera kerana selagi tidak diperbetulkan selagi itulah kita akan gagal untuk menjual.

iii.          Apa sumber pendapatan kita
Tidak menjual bagaimana nak menampung kehidupan kita. Periuk nasi dan karier kena jaga. Selagi kita merasa amat mudah kasihan kepada mereka selagi itu kita sudah pasti tidak dapat menghulurkan bantuan dan pertolongan kepada mereka. Ingat periuk nasi ingat untuk menjual. Tanpa menjual bagaimana perniagaan nak maju?

iv.          Adakah dengan rasa kasihan dapat membantu seseorang?
Selagi ada rasa kasihan selagi itulah kita akan gagal membantu seseorang. Lagi banyak penutupan jualan didapati bermakna semakin ramai yang telah kita hulurkan bantuan dan pertolongan sewajarnya kepada mereka yang benar-benar memerlukannya. Kena ada rasa kasihan kenapa mereka enggan untuk menerima tawaran yang ditawarkan dari memberi rasa kasihan tidak menerima tawaran yang dikemukakan.

v.            Pengetahuan produk
Penting ketahui produk yang ditawarkan kerana mudah untuk diri kita semula di mana terletak sebabnya untuk kita lebih membantu dan menolong seseorang selesaikan masalah mereka. Kerana itu pengetahuan produk amat penting dan sangat diperlukan untuk kita mengambil berat ketahuinya. Jangan main mudah dan anggap senang sahaja merasakan kita ketahui segala-galanya. Sentiasa kemas kini pengetahuan produk agar prospek/pelanggan merasakan apa yang kita tawarkan adalah terkini dan tahu tentang seluk belok masalah mereka.

vi.          Ilmu dan pengalaman
Ilmu yang ada akan memberikan pengalaman yang berguna buat kita. Lagi banyak kita menjual lagi bertambah pengalaman yang ada. Pengalaman adalah guru sebenar kita dalam kita melakukan jualan kerana setiap orang yang kita lakukan jualan tabiat mereka sama sekali tidak sama. Pengalaman akan mematangkan tindakan kita dalam melakukan jualan. Lagi kita berilmu dan berpengalaman lagi memudahkan lagi untuk kita melakukan jualan.

Teruskan perjuangan dalam menjual. Jangan ada sifat dan sikap kasihan berada dalam diri kita. Selagi kita tidak mencuri dan menipu orang jangan sama sekali merasa cukup susah hati dan risau. Buangkan perasaan tersebut dengan menggantikan kepada usaha yang bersungguh-sungguh mendapatkan penutupan jualan sebanyak yang termampu. Kalau orang lain boleh dan mampu melakukannya kenapa kita tidak? Semuanya jawapannya berada pada dan dalam diri kita sendiri.


Read more >>