Selamat datang semoga boleh dimanfaatkan bersama. Terima kasih atas luangan masa anda di sini :] | orang tengah melawat | Follow or Dashboard

Rabu, 30 November 2011

Tunggu, tunggu jugak, tapi kena ambil kesempatan


Menunggu adalah satu penyeksaan. Salah satu perkara yang menjemukan apabila kita telah melakukan temu janji kepada prospek/pelanggan adalah menunggu dan menanti kehadirannya terutamanya di premis pejabat prospek/pelanggan yang terpaksa melalui setiausahanya atau receptionist terlebih dahulu.   Apa yang harus kita lakukan?

Sebenarnya sebaik-baiknya jangan dibazirkan masa sebegitu sahaja tetapi perlu dimanfaatkan dan diambil info yang ada di sekeliling premis prospek/pelanggan tersebut dengan lebih mendalam lagi iaitu dengan cara

i.                     Pandang sekeliling dahulu dan perhatikan segala maklumat yang dipamerkan seperti gambar-gambar tentang aktiviti utamanya, carta organisasi, poster-poster yang terlekat dan flyer-flyer yang ada bagi memudahkan kita mengenali dengan lebih baik dan mendalam tentang latar belakang aktiviti utama bidang pekerjaan prospek/pelanggan kita bertugas. Mungkin boleh di jadikan bahan soalan nanti kepada prospek/pelanggan tersebut sebagai pembuka cerita nanti.

ii.                   Sebaik-baiknya bersembanglah dahulu dengan sesiapa sahaja yang berada di situ yang mungkin kita berada di kaunter pertanyaan, setiausahanya atau pegawai perhubungannya bagi mendapatkan maklumat dan info yang lebih mendalam lagi tentang aktiviti bidang kerja prospek/pelanggan.

iii.                  Mengawasi keadaan sekelilingnya tentang mood pekerja di sana dan ambil kesempatan apakah oportuniti lain yang boleh kita ambil bagi meluaskan lagi tawaran produk/perkhidmatan yang boleh ditawarkan sesuai dengan mereka.

iv.                 Sebaik-baiknya jangan duduk lagi selagi belum bertemu dengan prospek/pelanggan yang ingin di temui. Rasionalnya adalah kerana menunjukkan kita bila-bila masa sahaja telah bersedia untuk bertemu dengan prospek/pelanggan tersebut apabila prospek/pelanggan tersebut datang menemui kita.

v.                   Catit kan apa yang perlu untuk kita kemukakansoalan-soalan yang berkaitan berdasarkan pengawasan kita di premis prospek/pelanggan tersebut.

Peluang yang datang jangan sama sekali di tolak. Apa pun yang ada di depan mata perlu di anggap sebagai satu peluang keemasan yang tidak mungkin dapat dilepaskan. Sambil menyelam minum air. Semakin kita cari semakin banyak yang akan menguntungkan diri kita.




Read more >>

Selasa, 29 November 2011

Sukar dapatkan 'Closed Sale'


Langit tidak selalu cerah. Tapi itulah jualan yang harus di tempuh. Bukan semua yang kita harapkan akan berjaya dan mem perolehi jualan seperti mana yang di kehendaki oleh kita. Bila bertemu dengan yang mudah dan senang, syukur alhamdulillah jualan kita di terima oleh pelanggan yang kita temui. Tapi apabila bertemu dengan kepayahan dan kesukaran yang di tempuh, biarlah selancar mana kita perkatakan, biarlah se bagus mana presentasi kita di hadapannya, namun prospek/pelanggan masih enggan untuk di terima jua tawaran yang kita lakukan. Penatnya hanya Allah sahaja yang mengetahuinya, cukup kah tindakan kita hanya merasa kecewa, mengeluh, marah atas tindakan prospek/pelanggan tersebut,  bersungut sepanjang masa tapi adakah tindakan ini dapat menyelesaikan masalah kita?

Kecewa memang kecewa, tapi apa tindakan seterusnya dari diri kita sendiri. Apa tindakan sewajarnya untuk kita lakukan selepas ini. Perlu kah kita  melepaskan peluang begitu sahaja dan melupakan sahaja prospek/pelanggan tersebut?  Beribu lagi prospek di luar sana boleh dicari sebagai penyedap perasaan kita apabila menemui kegagalan. Adakah tindakan sebegini memadai? Perlu ada tindakan berterusan dan sentiasa untuk menentukan kita boleh menguasai skil jualan kita dengan baik dan berkesan setiap kali bertemu dengan prospek/pelanggan terutama apabila kita menemui kegagalan melakukan jualan penutup.

Antara perkara-perkara yang perlu di lakukan dan di cadangkan untuk kita melakukannya adalah

i.                     Dengan perasaan yang terbuka hubungi semula prospek/pelanggan tersebut dan tanyakan apa sebabnya beliau menolak tawaran kita. Mungkin soalan-soalan berikut boleh kita kemukakan seperti

Boleh saya tahu halangan encik untuk tidak menerimanya?”

Boleh saya tahu apa yang tidak kena dengan produk/perkhidmatan ini?”

Boleh saya tahu, apa kelebihan pesaing sehingga encik tidak menerima  
  tawaran kami?”

ii.                   Setelah mendapatkan maklum balas prospek/pelanggan tersebut, nyatakan penghargaan kita melalui penghantaran mesej SMS, e-mel, kad ucapan atau surat peribadi dari kita.  Tunjukkan yang mereka masih relevan lagi walaupun mereka merasakan mereka telah melakukan satu keputusan yang tepat menolak tawaran dari kita.

iii.                  Muhasabah sentiasa. Kaji apa yang di kehendaki dan apa yang perlu kita lakukan semula. Cari dan temui semula dan pastikan setiap kesalahan dan kelemahan kita tidak sama sekali diulangi lagi

iv.                 Tunjukkan kita sentiasa membantu prospek/pelanggan dan bukan semata-mata mengaut keuntungan sahaja untuk diri kita.  Yang penting prospek/pelanggan tersebut sentiasa mengetahui makluman terkini dan kemudahan mereka untuk mereka mudah dan senang menghubungi kita.

v.                   Caj semula diri kita untuk segera melupakan apa yang berlaku dan lakukan tindakan pembetulan semula tanpa tangguh. Kuatkan semangat dan cekal sentiasa dan berfikiran waras dan sedar yang kekecewaan tiada mendatangkan apa-apa imbuhan dan keuntungan kepada diri kita sendiri.

Dah dapat seorang prospek/pelanggan bukannya senang dan mudah inikan pula kita perlu melepaskan ia begitu sahaja. Kadang-kadang perlu juga kita ingat bukan sentiasa kita boleh mendapatkan penutupan jualan sentiasa berlaku. Mendapatkan penutupan jualan yang berjaya adalah matlamat utama kita. Usahakan dan jangan sama sekali di biarkan berlalu begitu sahaja.



 

Read more >>

Isnin, 28 November 2011

PERLUNYA SOALAN-SOALAN PENDEK - langkah-langkah yang perlu


Dalam kita mengemukakan persoalan ringkas untuk menarik perhatian prospek/pelanggan melakukan maklum balas yang di kehendaki oleh kita sendiri semata-mata mendapatkan info yang diperlukan kita harus ingat langkah-langkah berikut

i.                     Kemukakan soalan-soalan kepada prospek/pelanggan yang ditemui dengan soalan-soalan yang mudah dan senang untuk mereka menjawabnya

ii.                   Berikan soalan-soalan pendek tanpa perlu prospek/pelanggan memikir panjang memberikan jawapannya, jawapan yang di kemukakan sebaik-baiknya di jawab secara spontan sahaja.

iii.                  Elakkan sama sekali menanyakan soalan-soalan pendek yang sama dan berulang

iv.                 Jangan wujudkan suasana prospek/pelanggan menjadi boring dan membosankan

Pembelajaran dan latihan yang berterusan amat diperlukan bagi menjamin skil mengemukakan soalan-soalan pendek yang diperlukan dapat dikemukakan dengan baik dan berkesan apabila berhadapan dengan prospek/pelanggan. Tanpa soalan-soalan pendek yang kreatif dan menarik minat prospek/pelanggan berinteraksi dengan kita, bagaimana kita boleh mendapatkan penutupan jualan sepertimana yang dikehendaki.  Semakin kita mempraktikkannya semakin mematangkan dan memahirkan lagi skil kita apabila bertemu dengan prospek/pelanggan yang lain. Kita penentu segala-galanya untuk mencapai kejayaan milik kita sendiri.


Read more >>

Ahad, 27 November 2011

PERLUNYA SOALAN-SOALAN PENDEK - Tindakan yang perlu


Untuk mendapatkan soalan-soalan yang diperlukan ada beberapa tindakan yang perlu yang perlu dilaksanakan oleh kita agar apa yang kita lakukan nanti akan membolehkan diri kita memperoleh apa yang kita hajati terlebih dahulu. Antara tindakan-tindakan tersebut adalah

i.                     Antara tindakan yang perlu kita lakukan adalah bermula dengan kreatifnya menanyakan dan kemukakan soalan-soalan pendek yang berkisar tentang kemahuan dan keinginan manfaat yang di perlukan dalam mencapai matlamat prospek/pelanggan yang di temui.

ii.                   Apabila jawapan maklum balas telah diterima peringkat seterusnya, terus bertanya soalan ringkas lagi berdasarkan daripada jawapan yang telah diberikan sebelum ini.

iii.                  Semasa prospek/pelanggan memberikan jawapannya, kenal pasti segera apakah keperluan dan keinginan mereka yang boleh kita kemukakan tawaran yang bersesuaian dengan kehendak mereka

iv.                 Pastikan banyak menggunakan perkataan bermula dengan “Kenapa” dan “Bagaimana

Suasana dan mood prospek/bakal pelanggan tersebut amat penting untuk diambil kira bagi mendapatkan maklum balas. Bagi memastikan setiap soalan yang dikemukakan tersebut mendapat maklum balas yang baik dan seperti mana yang di kehendaki kreativiti dan kesabaran perlu ada di samping pandai menarik minat prospek/bakal pelanggan tersebut.
Read more >>

Sabtu, 26 November 2011

PERLUNYA SOALAN-SOALAN PENDEK


Satu skil yang perlu kita ada bagi memudahkan mendapat maklumat dan maklum balas prospek/pelanggan adalah hanya dengan keupayaan kita menanyakan soalan-soalan yang pendek dengan harapan prospek/pelanggan memberikan jawapan yang panjang dan memudahkan lagi kita mendapatkan maklumat yang di kehendaki.

Kebiasaannya soalan yang pendek dan ringkas akan mendapatkan satu bentuk jawapan yang panjang dan berjela. Tapi jika soalan yang di kemukakan adalah panjang dan berjela sudah pasti jawapan yang diterima adalah pendek dan ringkas. Mungkin ini hukum alam dan kejadian Allah SWT. Ketahui bila masa yang paling sesuai untuk kemukakan soalan-soalan pendek bagi mendapatkan jawapan-jawapan yang menunjukkan maklumat dan info yang kita sendiri kehendaki hanya semata-mata memudahkan kita menyediakan produk/perkhidmatan yang bagaimana boleh disesuaikan mengikut keinginan prospek/pelanggan tersebut.

Antara contoh soalan-soalan ringkas yang mungkin kita boleh per gunakan adalah seperti

               
    “Boleh berikan contohnya?”

                “Tolong jelaskan sekali lagi?”

                “Apakah halangannya?”

                “Kenapa menolak tawaran?’

                “Bagaimana caranya?”

                “Apa yang Encik ketahui tentang produk kami?”

                “Kenapa Encik?”


Dan mungkin banyak lagi boleh kita pergunakan asalkan kita matlamat kita mendapatkan maklum balas yang banyak dari prospek/pelanggan kita mudah didapati dan difahami. Sentiasa kreatif mencari sumber-sumber yang ada bagi mendapatkan maklumat dan info tentang kemahuan dan keperluan prospek/pelanggan tersebut bagi memudahkan lagi tugasan jualan kita menempatkan produk yang bersesuaian dengan keperluan untuk diri prospek/pelanggan tersebut.


Read more >>